Çocukluğunda oyuncak araba biriktiren Ümit Marangoz, araba sevdasının yıllar içinde nasıl bir tutkuya dönüştüğünü gazetemize anlattı. Ümit Marangoz 15 yıldır kaporta, boyacılık, araba restorasyonu ve oto galericilik yapıyor, üç iş yeri işletiyor.  
Çocukluğunda oyuncak arabalara ilgisi olan Marangoz, yıllarca babasının ona hediye olarak aldığı minik arabaları biriktirerek 300 adetlik kocaman bir koleksiyon yaptı. Yaşıyla birlikte araba sevdası da büyüdü Marangoz’un. Oyuncak araba koleksiyonu yetersiz gelmeye başladı. İşte o vakit klasik arabalara yöneldi. Restorasyonlara verdiği emekle başlayan bu macera, gün geçtikçe aşkla yapılan her işte olduğu gibi, bu işte de sanata dönüştü.
Marangoz bu tutkusunun nasıl başladığını şu ifadelerle anlattı:

IMG_6785
“Klasik otomobil tutkusu, öncelikle restorasyon ile başladı. Tam 10 senedir klasik otomobil restorasyonu yapıyorum.  Restorasyon yaptıkça klasik arabaları daha iyi tanıdım ve bu işe uğraşmak bana inanılmaz mutluluk vermeye başladı. Alım gücüm arttığında, bu işten kazandığım para ile klasik arabaları satın almaya başladım. Artık kendi arabalarımı restore ediyordum. Bu bana daha da iyi geliyordu. Restore ettiğim arabalardan nasıl gelir edebileceğimi düşündüm ve onları özel işler için kiralamaya karar verdim. Bir yandan onları kiralıyor, bir yandan gücüm arttıkça yenilerini alıyordum. Arabaları genelde hurda olarak alıyor, restore etmeye o hurda halinden başlıyordum. Hurdadan bu hale gelmesi oldukça zaman ve emek alıyor. Yaratıcılığını kullanıyorsun, maddiyatını kullanıyorsun, kullanışlı olmasına dikkat ediyor, aynı zamanda kalbini ortaya koyuyorsun. Özel, güzel  ve kaliteli görünsün istiyor, öylece kenarda durmasın, başkalarının ihtiyaçlarına hizmet edebilsin diye uğraşıyorsun. Şu an elimde 86 model Magirus, 55 model Chevrolet  Impala, 71 model Anadol A1, 81 Model Volkswagen T2, 71 model Ford Transit MK1 var. Bunların dışında 2 aracım da kaporta ve boyada şu an, hazırlanıyor.” 

IMG_6860
Elindeki klasik araçları hangi ihtiyaçlar doğrultusunda kiraya verdiğini anlatan Marangoz,
“Araçlarımı özel günler veya düğünler için kiralıyorum. Ford marka minibüs modelimiz düğünler için en ideal olanıdır. Evlenme teklifi, doğum günü süprizi ve benzeri  romantik organizasyonlar için ideal bir araçtır. Tabii ki özellikle düğünlerde gelin arabası yapmak için istiyorlar. Bu orijinal fikir, insanlara da ilgi çekici geliyor ve özel günleri unutulmaz kılıyor. Fotoğraflarda, videolarda güzel bir anı olarak kalıyor.  Volkswagen T2 modelimiz yeni geldi. En son bunu evlenme teklifi organizasyonu için kiraladılar. Magirus marka minibüsü sadece geziler için kiralıyoruz. Diğerlerini ise genellikle düğünlerde süsleme için istiyorlar. Minibüs tarzı olanlar, içerisi geniş olduğu için daha çok sünnet aracı ve gelin aracı olarak tercih ediliyor. Magirus aracım özel dizayn edildi ve daha tam olarak tadilatı tamamlanmadı. Onu sadece özel kişilerin özel işleri için kiralayacağım. Bu araç düğün vb. bir organizasyon için kiralanmayacak.  O araçta her şey özel yapım, yani içerisinde yüksek konfor için her türlü malzeme bulunuyor. Koltuklardan TV ünitesine kadar özel olarak tasarlandı. Arka tarafı bitti. Işıkları da yaptık, ön tarafını da kapatacağız. Böylece şoför ve yolcular arasındaki bağlantı da bu şekilde kesilmiş olacak. VIP araç gibi düşünebilirsiniz. 2 tane de restorasyonu devam eden, boya bölümünde hazırlanan aracım var.”

IMG_6809

“ARAÇLARI EVLADI GİBİ SEVİYOR”
Araçlarını evladı gibi sevdiğini belirten Marangoz, “En sevdiğim aracım, ilk göz ağrım olan 71 model Ford Transit MK1. Bu restorasyon işine ilk kez onunla başladım. Şu ana kadar satmayı da asla düşünmedim. Öyle bağlıyım ona. En eski aracım ise 55 model yeşil Chevrolet. Onun da yeri en yaşlımız olduğu için ayrı.” diyor.
Araçların restorasyonunda parça bulma konusunda sıkıntı yaşamadığını belirten Marangoz, “Parçalarımızın çoğu yurt dışından, genellikle Amerika'dan geliyor. Bu araçların tamamen tüm işlemleri, kaportası, boyası, motoru, elektriği, döşemesi sadece benim elimden çıkıyor. Yani hiçbir şekilde burası dışında bir yerde herhangi bir işlem yaptırmıyorum.” diyor.
Araçların hepsinin resmi işlemlerinin tam olduğunu vurgulayan Marangoz, “Hurdadan topladığım bu araçlarımın hepsi plakalı, resmi evrak eksiği olmayan, muayenesi olan, sigortalıdır. Hepsi sorunsuz trafiğe çıkabilir haldedir. Hepsi mekanik olarak sorunsuz bir şekilde çalışmaktadır. Aktiftir.” ifadelerini kullanırken, trafiğe çıktığında araçlarına olan tepkilerin de kayda değer olduğunu belirtti. 

IMG_6814

“KLASİK ARABALAR FARKLI BİR DÜNYA”

Marangoz klasik arabalarla trafiğe çıktığında insanlardan çok farklı ve mutlu edici tepkiler aldığını dile getirerek “Araçlarla fotoğraf çekilmek isteyenler, gezmek isteyenler oluyor. Klasik arabalar çok farklı bir dünya gibi gözüküyor. Genellikle ilgilenenlerin yaş ortalaması daha çok 50 ve üzeri oluyor. Gençlerin de dikkatini çekiyor ama yaşlıların hepsi zamanında bu arabalara çok fazla tanık olduğu için, yeniden karşılarında gördüklerinde  bir merak ediyor, bir şaşırıyor ve hemen farklı sorular eşliğinde muhabbete başlıyorlar. “Bunca zaman sonra hala nasıl yepyeni duruyor?” diye soranlar çok var. Örneğin benim aracım 68 yaşında. Yani 68 sene önce üretilmiş ve şu an 2024 yılına gireceğiz. Hala ilk günkü gibi sağlam vaziyettedir, görünüşü de pırıl pırıldır. Ben onlara bu konuda şu tavsiyeyi verebilirim. Klasik araçlar bir bebek gibidir. Ona evladınız gibi bakıp, koruyup kollar, düzenli bakımını yaparsanız, yıllar geçer ama onlar eskimez ” diyor.

IMG_6820

IMG_6834
Kendi klasik araçlarını kiraladığını dile getiren Marangoz, başka insanların araçlarına da restorasyon yaptığını söylüyor. 
“Adımız duyuldukça, işlerimiz artıyor” ifadelerini kullanan Marangoz, “Klasiğin müdavimi azımsanmayacak kadar çok. Bu bir tutku. Bu tutku, zahmet ve emek isteyen bir iş. Bunlar bebek gibi, narin ve nazik arabalar. Yüksek hıza, fazla ağırlığa gelemezler. Bu yüzden kiraladığım araçları ben kullanmayı tercih ediyorum. Başkasının şoförlüğüne asla emanet edemem. Dolayısıyla araçları filmlerinde kullanmak için başvuranlara bile red cevabı verdim. Burada kendi işim de var. Haftalarca klasik araba kullanmak için buradaki işimin başından ayrılamam. Fakat düğün ve organizasyonlar gibi kısa süreli işler için şoför olarak ben de arabalarla gidiyorum. Kendi şoförlüğüm haricinde araba vermiyorum. Ayrıca şunu da söylemeden geçmeyeyim; bu araçlar yakıt olarak normal günümüz araçlarından daha fazla yakıyor. Zaten kiralamalardan bize kalan para ile ancak yakıtını alabiliyoruz. Kiralamaları saatlik olarak yapıyoruz. Marka ve modele göre fiyatlar değişse de, ortalama 6 bin TL civarında.
Örneğin bir “evlenme teklifi” organizasyonu için araç kiralandığında, öncelikle evlenme teklifi konsepti için hazırlık yapıyoruz. Kendi aracımın arkasında karavanım var. Karavanımı organizasyonun olacağı alana götürüyorum. Oraya konsepti kuruyorum. Genelde bu iş 1-2 saatlik oluyor. 2 saat sürse de yine alacağım fiyat aynı oluyor. Amacım müşterilerimin mutlu ve memnun ayrılması.”

IMG_6843  IMG_6844

HEDEF 100 KLASİK ARABA
Hedefinin 100 klasik araba olduğunu belirten Marangoz, “İmkanım el verirse hedefim 100 araca ulaşmak. Araçlarımızın hepsi yurtdışı özel üretimdir. Bu araçların Türkiye’de üretimi yok. Araçlarımın hepsi zaten eski modellerdir. 86 model üstü aracım zaten şu an yok. Yapım aşamasında olanlar da eski araçlardır. Bu heves nereye kadar gidecek bilmiyorum ama duramıyorum. Adeta bir tutku, bir hastalık gibi. Maddi gücüm elvermediğinde bile kredi çekip klasik araba alıyorum. Şimdi mesela bir tane aklımda bir model var. Onu alana kadar durmayacağım. Bir şekilde almam lazım diye düşünüyorum. Yoksa rahat uyuyamıyorum. 
Bunlar normal araçlara göre çok maliyetli araçlar. Yüksek yakıt, parça maliyeti, işçiliği hepsi güncel araçlara göre bir miktar pahalıdır. Araç İstanbul'dan buraya 1700 liralık yakıtla geliyor. Bu koleksiyon işi gidebildiği kadar gidecek. El emeği çok fazla. Hurdaya gidecek aracın sıfırdan yaratılması çok uzun bir emek istiyor. Mesela restore ettiğim araçlarda tekrar bozulmalar da başlıyor. Onları 1-2 senede bir tekrar dizayn etmem gerekiyor. Bazı araçları tekrardan restore edeceğiz. Çünkü araçlar burada kullanılıyor. Burada yeniden canlandırılıyor. Sıfırdan alıp 2024 model gibi elimizden gelenin en iyisini yapmaya çalışıyoruz.”

IMG_6847

Candan Yüceer’den “festivalin maliyetini çıkarın” talimatı Candan Yüceer’den “festivalin maliyetini çıkarın” talimatı

Ümit Marangoz, klasik araçları sayesinde sosyal medyada da çok tanıdık bir isim haline geldi. Paylaşımları yoğun bir ilgi görüyor. Marangoz’un arabaları tüm Trakya’da rağbet görüyor. İstanbul, Kırklareli ve Edirne’den klasik araç müdavimleri restorasyon ve kiralamalar için kendisine ulaşıyor.

IMG_6868

IMG_6797

IMG_6770

IMG_6769

Kaynak: Özge Ebecek